søndag, oktober 30, 2005

Videnskabernes Selskab om ID

Professor Tom Fenchel, præsident for Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab, skriver i et debatindlæg i JP d. 27-10:

I DEN SENESTE tid har der her i landet - uden tvivl inspireret af tilsvarende tiltag fra kristne fundamentalister i USA - været offentliggjort angreb mod biologiens udviklingslære og herunder forslag om, at såkaldt Intelligent Design i folkeskolen skal fremstilles som en ligeværdig videnskabelig forklaring på livets udvikling.
Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab skal i den forbindelse advare mod et sådant forsøg på at sammenblande religion og naturvidenskab. Intelligent Design er en religiøst farvet spekulation uden nogen som helst faktuel substans og ikke en videnskabelig hypotese endsige teori, fordi den ikke kan efterprøves gennem eksperimenter og iagttagelser.

Dokumentation
Siden Darwins tid har biologien opnået en omfattende og detaljeret forståelse af livets grundlæggende mekanismer og af dets udvikling gennem geologisk tid. Alle grene af biologien har bidraget med en overvældende mængde af dokumentation for evolutionslærens rigtighed.
Alt dette har bekræftet de grundlæggende elementer i Darwins teori, såvel dens historiske side (at alt liv er beslægtet, og hvordan det har ændret sig gennem geologisk tid) som evolutionsmekanismen, som er arvelig variation og naturligt udvalg.
I dag vil alle seriøse biologer - både religiøse og ateister - tilslutte sig det synspunkt, at evolutionslæren giver den korrekte beskrivelse af livets udvikling. Faktisk vil alle anerkendte biologer kunne tilslutte sig det synspunkt, at intet i biologien giver mening undtagen i lyset af evolutionslæren.
Fortalerne for "Intelligent Design" kan derfor ikke angribe evolutionslæren isoleret. At invitere intelligent design ind i skolernes biologilokaler er ikke blot at gøre faget biologi til nonsens - det ville også være et angreb på naturvidenskabelig erkendelse og metode i almindelighed.

Dannelsesfag
Videnskabernes Selskab skal i denne forbindelse appellere til, at naturvidenskab (og herunder biologi med evolutionslære) styrkes i skolen som et dannelsesfag. Ud over at ville bibringe eleverne en større forståelse af den verden, vi lever i, ville dette også gøre dem mere modstandsdygtige over for uvidenskabelige postulater fremsat af enkeltpersoner eller grupper, herunder religiøse fundamentalister.

Så er den vist ikke længere!